Wednesday, September 1, 2010

Suatu Petang Nan Indah


Assalamualaikum....
Bertemu lagi di ruang blog ini....berbagai-bagai perkara terjadi tp tidak sempat hendak dicoretkan diruang blog ini....walau bagaimana pun aku tetap aku...insan biase yang sentiasa berusaha menjadi luar biasa...
Dimulakan dengan satu perbualan seminggu sudah tika menantikan waktu untuk berbuka puasa bersama si kecil anak saudara berusia 4 tahun...sedang dia asyik bermain Si power Rangers nya..dier dtg kepada ku...
Adik: Acu-acu betul ker kiter boleh tgk Allah
sambil matanya tepat memandang ke arah ku)

Patutkah manusia menyangka bahawa mereka akan dibiarkan dengan hanya berkata: “Kami beriman”, sedang mereka tidak diuji (dengan sesuatu dugaan)?Dan demi sesungguhnya! Kami telah menguji orang-orang yang terdahulu sebelum mereka, maka (dengan ujian yang demikian), nyata apa yang diketahui Allah tentang orang-orang yang benar-benarnya beriman, dan nyata pula apa yang diketahui-Nya akan orang-orang yang berdusta. [al-Ankabut: 2-3]

Acu: terkesima aku sebentar..dugaan apa Kau beri pada ku ini Ya Allah anak kecil ini memilih aku untuk menjawab persoalan ini..lalu dengan senyuman yang paling manis aku membalas renungannya sambil menjawab...Ye betul...ringkas dlm hati jgnla dier tanyer lebih lagi...tp telahan ku meleset..tidak smpai seminit satu lagi soalan menerpa...
Adik: Dier boleh nampak semua ker..tapi kenapa adik tak nampak pun Allah...
Acu: Ya Allah berilah kekuatan untuk ku...Betul..kalu adik nak tgk Allah kenela buat baik, jgn merajuk, sayang mama dengan ayah..satu hari nanti adik boleh nampak Allah...mmm Adik nak minta aper...
Adik: Adik nak minta Game...(dier tersenyum)
Acu: Budak2...ok adik minta(berdoa) Allah aku nak game, berilah aku game...nanti dengan izin Allah..mama akan belikan adik game...
Adik: sambil tersenyum senang hati lalu berlalu....
itula cerita satu petang sebelum berbuka puasa..sungguh besar kuasa Allah...dalam tak sedar Allah mengujiku........

In the name of God, Most Gracious, Most Merciful

Say: He is Allah, the One and Only!
Allah, the Eternal, Absolute;
He beget not nor is He begotten.
And there is none like unto Him.

No comments:

Post a Comment